Změna velikosti písma

Fulltextové vyhledávání

8. 5. Den osvobození

Zítra: Ctibor
Drobečková navigace

Úvod > Kultura > Akce.cz

Akce.cz


Martin Velíšek / Improvizace na dané téma

Místo
Olomouc
Datum konání
Typ

Martin Velíšek Narozen 6. 11. 1968, Athény, Řecko Žije a pracuje v Praze, Česká republika Studium: 1989–1996 Akademie výtvarných umění v Praze (Malba a Konceptuální tendence) 1999–2003 Akademie výtvarných umění v Praze (doktorandské studium – teorie umění) 2014 stipendium Wilke-Atelier, Bremerhaven, Německo Martin Velíšek studoval malbu u prof. Bedřicha Dlouhého. Akademii výtvarných umění absolvoval v ateliéru konceptuálních tendencí prof. Miloše Šejna (1996). Tím je patrně formován také jeho přístup k malbě. Málokdy se spokojí s obrazem jako takovým, ačkoliv je jeho přesvědčeným vyznavačem. Vždy mu nadřazuje myšlenkový koncept. Pracuje v otevřených cyklech a dlouhodobě zkoumá řešené téma. Rád se k tématu vrací s novou motivací, s novým zájmem o věc, jakoby z jiné strany. Tíhne k realismu, přesto nad iluzi staví malířské gesto. V jeho rámci si zamiloval také ornament a dekorativnost, které spojuje s přesvědčivým zdáním reality. Nedokončená plocha obrazu či výrazný tah štětcem stojící vedle hyperrealistického projevu však ukazují, že jde stále o obraz a malířskou plochu. Jeho obrazy řazené vedle sebe pak vypovídají o promyšleném příběhu. Martin Velíšek / Improvizace na dané téma V Morgensternově světě posedává estét na židlích ne proto, aby si pohověl, ale aby zavdal svému vkusu. “Co on chce, to mnoho není, / na židli jen styl si cení,” pročež “její účel nechá s klidem / beze zloby prostým lidem.” (Oba dva osli, 2001) Židle přitom hraje v dějinách lidské kultury podobně podstatnou roli jako třeba citron - je výrazem svébytného uvažování o světě a jeho hodnotách. Sedět na židli může znamenat řadu věcí, obecně se tím vyjadřuje majetkoprávní vztah nebo pozice sedícího. Židle je pevným místem ve vesmíru, odolává proudům času i nárokům moci, je výrazem profesních jistot i domovských práv. Židle je trůn, nočník, místo u stolu pracovního i jídelního. Židle je jistota zázemí - a také inspirace pro umělce. Martin Velíšek se k drobnokresebným tématům, spíše střípkům nebo úryvkům, vrací opakovaně. Vlastně se od nich nemůže odpoutat. Málokdy s nimi ale s jako drobnokresebnými opravdu zachází. Ať už je to zvolenou technikou, precizní a dokonalou, k realismu se opakovaně vracející a jeho hranice pokoušející malbou, nebo prostě jeho zájmem věc pochopit - a uchopit - jak se patří. Jestli také v současném českém umění existuje autor, který by potřeboval - a byl schopen - ji promyslet do důsledků, je to právě on. Už zmiňovanému citronu tak věnoval vlastní historiografickou úvahu, kouskům z domácího mobiliáře nespočet obrazů, kreseb, tisků a úsilí. Jablka nebo květiny pozoroval v jejich přirozenosti, v rozpuku i úpadku, také ale v podobě reflektované, jako potisk látky nebo vzor na tapetách. Neomezuje se přitom jen na plochu - jeho prostorové instalace mnohdy slouží nejen jako prostý dovětek nebo zhmotnění komplexní představy, ale jako nové - vlastní, původní - ukotvení tématu v celé jeho spletitosti a bohatství. Dva momenty, které mě zajímají přednostně - (1) co v téhle podobě znamená obraz, a (2) jak rozpoznat hranici, za kterou už není dobré jít? Žijeme v době, o které se hovoří jako o vizuální, o té, která prošla “vizuálním obratem”, a místy proto generuje vizuální šum, ne-li přímo smog. Obrazů je hodně a je nám celkem jedno, jestli jde o umění, nebo ne. Používáme je tak trochu místo abecedy, ne ale úplně dobře nebo jasně, spoléháme se proto více na intuici a angažujeme emoce. Úsloví “oko, do duše okno” nebo “co oči nevidí, to srdce nebolí” nejen dovádíme do důsledků, ale často přímo přehráváme. Slovem obraz také označujeme řadu dalších věcí vizuální povahy, včetně objektů nebo akcí. To, jestli je nás vztah k nim jiný, než tomu bylo v minulosti, lze posoudit jen stěží, víra v ně, důvěra v ně, jejich využívání se ale od chvíle, kdy se na stěnu jeskyně otiskla první ruka od popela, příliš nezměnilo. Kacířská myšlenka je proto tato - není ten podstatný rozdíl v tom, že se prostě změnily kategorie, na základě kterých jsme byli zvyklí obrazy chápat, členit a hodnotit, tj. kategorie, z nichž také princip obrazu sám vyplýval? Stanovit jeho vlastnosti je samozřejmě komplikované a nakonec s největší pravděpodobností dojdeme k tomu, že šedé zóny jsou zajímavější - a častější - než ty jasně patrné. Odtud také přitažlivost celé koncepce Martinovy práce, protože to, s čím tak přirozeně zachází, obrazem zůstává, i když právě do mělkých vod pohraničí rádo vstupuje. V jeho případě je také obraz ne plochou, ale spektrem, přesně jej nicméně vytyčují dané mantinely. Obraz vzniká jako projev myšlení rukou, vzniká “na sítnici”, v bodě nula, je tvořen částmi o různých vlastnostech, které přesto v jistém, přesně daném momentu splynou a vytvoří celistvou zkušenost nepodobnou těm parciálním. A může se přitom jednat o principiálně jednoduchou plošnou malbu soustředěnou na jediný prvek, skládaný obraz nebo komplikovanou prostorovou instalaci. Stejně jako je skládaný každý solitérní obraz, lze o cyklech nebo neplánovaných sériích uvažovat podobným způsobem - tak, že nepodmíněně skládají úplnou (v dané chvíli možnou, žádoucí nebo představitelnou) škálu možností. Jak široká ale podobná škála může být, aby stále udržela výchozí kvalitu nebo myšlenku, respektive ji netříštila? Martin takový moment nazývá “utahaným” - pře-malovaný nebo pře-komplikovaný obraz se stává “utahaným”. Jedná se o docela dobrou formulaci, protože za normálních okolností je jeho práce typická lehkostí, švihem, který rychle - podobně jako dobře formulovaný jazykový vtip - nastoluje změnu perspektivy. Proto je také tak nebývale schopný měnit média i rámce, přecházet mezi nimi, stále to, co vytváří, nazývat obrazem, zde jej ukotvovat, a přitom improvizovat. Ne proto, že se neví, co bude nebo by mohlo být, ale proto, že se to naopak tuší. A tuší se to podobně jako se odhaduje místo pro deset židlí - sto kterého pak ta jedna hladce zapadne. Počet židlí, které Martin Velíšek namaloval, vyřezal, sestrojil nebo si představil je úctyhodný, pořád je jich ale méně než těch, na kterých kdokoli z nás seděl. Možná jich není ani tolik, na kolika seděl on sám. Otázek, které evokují, je nicméně stále daleko více než odpovědí, které se nabízejí. Lepší zprávu si neumím představit. Proč? Protože dobré umění zve diváka dovnitř, dává mu vlastní prostor a podnět k přemýšlení. A taky neunavuje. Chce po něm, aby zaujatě přecházel, postával, podupával, ochotně mu ale taky někdy nabídne pohodlné místo k sezení. Barbora Kundračíková kurátorka výstavy

Více

Štěpfest 2021

Datum konání
Typ

Nový termín - 15.5.2021 - tak přeznač v kalendáři a dojdi udělat peklo po corono absťáčku! Hlavní stage 15:00 - 16:00 Donnie Darko 17:00 - 18:00 Queens of Everything 19:00 - 20:00 Cocotte Minute 21:00 - 22:00 Hentai Corporation 23:00 - 23:59 The Truth Is Out There Vedlejší stage 16:05 - 16:55 MEOW 18:05 - 18:55 Rabies 20:05 - 20:55 Hanz's Fvckers 22:05 - 22:55 HAZYDECAY 00:05 - 01:00 The Atavists www.facebook.com/stepfest 16.5.2020 piš do kalendáře a dostav se na hřiště ve Štěpánově u OlomouceHentai Corporation, Cocotte Minute, The Truth Is Out There, Hanz's Fvckers, Queens of Everything, MEOW... To je víc jak polovina line-upu pro Štěpfest 2020 a co jméno to divočina jak blázen. Navíc zdaleka nekončíme.. další jména je fakt eňo ňuno :))

Více

2. Rot Kart FEST (benefiční rockový festival)

Datum konání
Typ

Ahoj všichni, vítejte... Jsme ROT KART BANDA skupina přátel, která poslouchá dobrou Českou i Slovenskou muziku. Fungujeme pár let, za poměrně krátkou dobu má naše skupina přes 1000 členů. V dnešní době nám není lhostejných hodně témat, a proto se snažíme naší činností podpořit několik finančních sbírek. Rozhodli jsme se, že začátkem srpna 2021 uspořádáme druhý ročník dvou-denního benefičního festivalu v areálu Losinka v Rapotíně na podporu darování krevní plazmy nemocnici Šumperk a dětské onkologii v Olomouci. Budeme rádi za jakoukoliv podporu a moc se na Vás těšíme! www.beneficni-koncert.cz Vystoupí ... TITANIC (heavy metal) www.titanicband.cz www.facebook.com/TITANICMETAL www.youtube.com/Titanicband Limetall www.limetall.cz www.facebook.com/limetal SEVEN www.sevencz.com www.facebook.com/sevenmetal Láďa Křížek akusticky www.ladislavkrizek.com www.facebook.com/ladakrizekofficial PORTA INFERI www.portainferi.com www.facebook.com/portainfericz FORREST JUMP www.forrestjump.cz www.facebook.com/forrestjumpofficial http://forrestjump-sma.bandcamp.com Forrest Jump (2018) http://youtu.be/4zSJTGaDqmA www.fairpricemusic.com/cz/band/forrest-jump EUFORY www.eufory.sk # http://eufory.bandcamp.com www.facebook.com/euforyband # www.youtube.com/Euforyband http://soundcloud.com/euforysvk Kapriola www.kapriola.cz www.facebook.com/kapriola MORAVA www.morava-rock.cz www.facebook.com/morava.rock MetalCraft www.metalcraft.cz www.facebook.com/metalcraftband BASTARD www.bastard-band.cz www.facebook.com/groups/bastard.fans www.facebook.com/ladatomisband www.facebook.com/BastardHavirov Moravius www.moravius.cz www.facebook.com/Moraviuspowermetal Sarkonia www.sarkonia.cz www.facebook.com/Sarkonia Mylions www.mylions.cz www.facebook.com/Mylionsmusic Not Yet Awake www.nya.sk www.facebook.com/nyaofficial.sk https://instabio.cc/Notyetawake Video pozvánky => www.youtube.com/channel/UCo-cMsNiRraaIA0ZakX0qHQ Areál Losinka, Rapotín www.losinka.cz http://mapy.cz/s/bapeculolo # www.fb.com/losinkarapotin Stanové městečko i možnost ubytování v okolí. ROT KART Fest www.facebook.com/RotKartFest Rot Kart banda www.fb.com/groups/2187317164851452 www.beneficni-koncert.cz 2020 http://bandzone.cz/akce/388951

Více

Tour 2022

Datum konání
Typ

Více

Opravy tlakové kanalizace

p. Pospíšil K.
608 107 172

PRESKAN
777 730 132
582 344 291

CzechPoint Příkazy

Kalendář akcí

Po Út St Čt So Ne
26
Informace o kybernetickém útoku na datové sítě statutárního města Olomouce
Zápis do mateřské školy
Přijímací řízení ZUŠ Litovel
27
Informace o kybernetickém útoku na datové sítě statutárního města Olomouce
Zápis do mateřské školy
Přijímací řízení ZUŠ Litovel
28
Zápis do mateřské školy
Přijímací řízení ZUŠ Litovel
29
Zápis do mateřské školy
Přijímací řízení ZUŠ Litovel
Nabídka pracovního místa
30
Zápis do mateřské školy
Přijímací řízení ZUŠ Litovel
Nabídka pracovního místa
1
Zápis do mateřské školy
Přijímací řízení ZUŠ Litovel
Nabídka pracovního místa
2
Zápis do mateřské školy
Přijímací řízení ZUŠ Litovel
Nabídka pracovního místa
3
Zápis do mateřské školy
Přijímací řízení ZUŠ Litovel
Odečty stavů vodoměru - Příkazy
Nabídka pracovního místa
4
Zápis do mateřské školy
Přijímací řízení ZUŠ Litovel
Odečty stavů vodoměru - Příkazy
Nabídka pracovního místa
Oznámení pošty Příkazy
Oznámeni MUDr. Hoffmannové - dovolená
5
Zápis do mateřské školy
Přijímací řízení ZUŠ Litovel
Výluka na trati 307 Červenka - Prostějov / 309 Drahanovice - Senice na Hané
Odečty stavů vodoměru - Příkazy
Nabídka pracovního místa
Oznámeni MUDr. Hoffmannové - dovolená
6
Zápis do mateřské školy
Přijímací řízení ZUŠ Litovel
Výluka na trati 307 Červenka - Prostějov / 309 Drahanovice - Senice na Hané
Odečty stavů vodoměru - Příkazy
Nabídka pracovního místa
Oznámeni MUDr. Hoffmannové - dovolená
Prodej ryb
7
Zápis do mateřské školy
Přijímací řízení ZUŠ Litovel
Výluka na trati 307 Červenka - Prostějov / 309 Drahanovice - Senice na Hané
Odečty stavů vodoměru - Příkazy
Nabídka pracovního místa
8
Zápis do mateřské školy
Přijímací řízení ZUŠ Litovel
Výluka na trati 307 Červenka - Prostějov / 309 Drahanovice - Senice na Hané
Nabídka pracovního místa
Oznámení - očkování psů na Hynkově
9
Zápis do mateřské školy
Přijímací řízení ZUŠ Litovel
Výluka na trati 307 Červenka - Prostějov / 309 Drahanovice - Senice na Hané
Nabídka pracovního místa
10
Zápis do mateřské školy
Přijímací řízení ZUŠ Litovel
11
Zápis do mateřské školy
12
Zápis do mateřské školy
13
Zápis do mateřské školy
14
Zápis do mateřské školy
15
Zápis do mateřské školy
16
Zápis do mateřské školy
17
Zápis do mateřské školy
18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6